Wednesday, October 5, 2011

coretan 2

bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah tergerak kembali keinginan untuk menulis setelah sekian lama blog ini dipinggirkan. Pernah sesekali terdetik untuk menulis, tetapi hajat dilupakan dek kerana kekangan masa dan idea. Tapi insyaAllah, blog ini akan kembali di hidupkan! hehee~



So untuk permulaan ini, saya rasa ingin menyentuh sedikit soal kelemahan diri. yup. tiap orang pasti ada kelemahan masing-masing. begitu juga diri saya. ada suatu perkara, yang sangat saya lemah dan seringkali saya hampir kecundang apabila diuji oleh Allah. apakah ia? rahsia. :)

Selama ini, saya puas mencari di mana titik lemah saya. Seringkali saya berfikir, "oh ini kot" dan sering juga saya berfikir, "oh mungkin itu". tapi ternyata tidak dan Alhamdulillah, kerana Allah menunaikan hasrat hati saya. Allah tunjukkan di depan mata saya. sesuatu yang tidak pernah saya sangka itu adalah titik lemah saya. Meskipun terbit penyesalan akibat banyak keburukan yang terjadi hasil ketidak kuatnya iman saya dalam mengawal titik lemah saya, namun, saya tetap bersyukur, kerana Allah masih menyayangi saya dengan menunjukkan kelemahan saya agar saya tidak lagi terjatuh dalam lubang 'kesilapan' yang sama. 

Berat. iya memang berat. tapi saya yakin, ujian ke atas saya bersesuaian dengan kemampuan saya. 
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. (2:286)

Orang lain, mungkin ada kelemahan lain. tapi jangan sesekali jadikan kelemahan sebagai alat untuk kita terus  tunduk pada bisikan nafsu, jangan jadikannya alasan untuk kita mengelak daripada berubah kepada yang lebih baik. :)

No comments:

Post a Comment